Content marketing

Eksempel på content marketing

Innhold

  1. Historiefortelling
  2. Content marketing - innholdsmarkedsføring
  3. Native advertising
  4. Film og animasjon

Historiefortelling


En god historie kan ikke fortelles for ofte sies det. Men hva er det som gjør historien god? I de fleste sammenhenger blir historien god fordi den fortelles på en måte som engasjerer. En god historieforteller vet hvordan den samme historien kan formidles på hundre forskjellige måter. Content marketing er å formidle gode historier på den best egnede måten. Knepet er å kjenne sitt publikum.

Engasjerende innhold

La en ting være helt sikkert. Folk er ikke på nett for å se etter annonser. Vi er på nett for to ting; enten å finne informasjon eller for å bli underholdt. Eller mest sannsynlig begge deler. Engasjerende innhold er en av de mest effektive metodene du kan bruke for å skape et bånd mellom deg og målgruppene dine. Engasjerende innhold er langt mer enn å gi bort noe på sosiale medier eller et påtvunget blogginnlegg hvert halvår. Hva som er relevant innhold bestemmes nemlig ikke av deg, men av målgruppene dine.

Som sertifisert Google-partner bruker vi rammeverket STDC (See, Think, Do, Care). Denne metodikken legger til grunn at en enkelt person har forskjellig informasjons- og underholdningsbehov gjennom en kjøpsprosess. STDC vektlegger også fasen før noen faktisk blir en kunde og hvordan man best vedlikeholder kunderelasjonen i etterkant av et kjøp. Også content marketing må ses på som en kontinuerlig prosess hvor man stadig må fylle på med nytt innhold for å engasjere nye og gamle kunder.

 

Men hva er alt dette innholdet?

Alle har en historie å fortelle. De fleste har mange. Det handler bare om å få øye på dem og finne den beste måten å formidle de på. Der man tidligere konsentrerte seg om å finne på noe å si i en og en kanal, jobber vi nå med hvordan en historie best fortelles i de forskjellige kanalene. Blogg, Facebook, hjemmesider, YouTube og så videre må ses på som versjoneringsmuligheter for innholdet ditt. Denne måten å tenke på gjør innholdsproduksjonen både mer oversiktlig og effektiv. Fra å utvikle strategier for en mengde ulike kanaler til å ha en innholdsstrategi der det du ønsker å si står i fokus, med de ulike kanalene som støttespillere.

 

Få det ut!

Informasjon og underholdning er ferskvare. Skal du være god på innholdsmarkedsføring og ikke bare henge med, må du sørge for å ha to ting på plass. For det første; sørg for å produsere ferdig alt som kan produseres. Det er ingen grunn til å vente til 16. mai med å lage en hilsen til det norske folk. For det andre; har du fått unna det som kan lages på forhånd har du tid til å fange opp nyheter eller annet du kan spille på. Med andre ord – sørg for at du er klar for å ta ting på sparket. Et eksempel er hvordan vi spontant laget en kampanje for Skårersletta Kvartal  i for bindelse med valget.

Vi hjelper deg å gi markedet ditt en reell merverdi i form av informativt og underholdende innhold, som tekst, bilder eller film. For selv om innhold kanskje ikke er kjøpsutløsende på kort sikt, vil det skape bånd som binder forbrukerne tettere til merkevaren din og på lengre sikt gi effekt.

Les gjerne: Slik skriver du overskrifter folk bare må klikke på

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.”

Seth Godin

 

Kontakt oss for en prat

Content marketing - innholdsmarkedsføring


Illustrasjonsbilde til content marketing publikum med solbriller

 

Gi mer enn forventet

Faktum er at en merkevare kan gi kundene en reell merverdi i form av informativt og underholdende innhold, som tekst, bilder eller film. For selv om innhold kanskje ikke er kjøpsutløsende på kort sikt, vil det binde forbrukerne tettere til merkevaren og på lengre sikt gi effekt.

Vi tør faktisk å strekke det så langt som å si at en merkevare i dag ikke når målgruppene uten innhold som er relevant og interessant. I tillegg bør innholdet som produseres være skreddersydd for den kanalen det skal brukes i, søkemotoroptimalisert og fremfor alt i tråd med merkevarens kommunikasjonsstrategi.

 

Google blir smartere for hver dag

Det er ikke lenger mulig å oppnå gode rangeringer på søkemotorene kun med SEO-arbeid som for eksempel søkeordtopping. Utviklingen er krystallklar: Godt og spennende innhold blir stadig viktigere. Google skrur hele tiden på sine algoritmer slik at kvaliteten på innholdet blir den viktigste verdien. Skal nettstedet ditt bli funnet av Google, må det oppfylle ikke bare tekniske, men også redaksjonelt grunnleggende krav.

Fremover vil det være samspillet mellom SEO og innhold som er viktig. Man må kjenne målgruppene sine godt og vite hvilket innhold de er på utkikk etter. Dropp ”overoptimerte” tekster og sats på gode innholdskonsepter som gir svar på det målgruppen spør om.

 

8 tips til vellykket innholdsmarkedsføring:

  1. Jobb frem gode innholdsstrategier

  2. Søkemotoroptimaliser

  3. Gjør innholdet du allerede har bedre

  4. Produser nytt innhold

  5. Analyser, spor og overvåk innholdet

  6. Lag en tydelig strategi for sosiale medier

  7. Implementer strategiene ordentlig

  8. Gi opplæring og mulighet for trening

 

Vil du vite mer om hva som ligger bak de 8 punktene, hvordan vi jobber med dem og hva vi kan bistå deg med, så hører vi gjerne fra deg!

 

“Tradisjonell markedsføring handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Innholdsmarkedsføring er å vise at du er en.”

— Robert Rose, Chief Strategy Officer hos Content Marketin Institute

 

Native advertising


 

Illustrasjonsbilde til native advertising native zulu

 

Native Advertising er betalt plassering av innhold i medier som ikke eies av bedriften selv. I motsetning til ”klassiske” reklameannonser og reklamekampanjer er strategien bak Native Ads å formidle informativt, rådgivende og underholdende innhold til et forhåndsdefinert publikum.

Det er lett å blande sammen Native Advertising og innholdsmarkedsføring på grunn av likheten i innholdsstrategi. Alle store mediehus har i dag egne avdelinger som arbeider med Native Advertising – et eksempel er VG Partnerstudio.

 

Vær relevant for mediets publikum

Betalt innhold, som for eksempel ”Hvorfor kvinner over 50 trenger kosttilskudd” i kombinasjon med et spesialtilbud – såkalte advertorials, har blitt brukt i for eksempel magasiner i flere tiår for å skape passende annonseringstemaer som ligger tett opp til publikasjonens redaksjonelle innhold, både i tekst og bilder. Denne logikken overføres til digitale flater i Native Advertising.

Den store forskjellen mellom Native Advertising og klassisk annonsering er at brukerens oppførsel ikke forstyrres fordi reklameinnholdet er diskrét plassert i nyhetsmediet. Leseren forblir dermed på mediet som han for tiden surfer på, uten merkbart brudd. Slik plassering øker samspillet mellom avsender og leser (altså målgruppen) sammenlignet med “vanlig” reklame

 

FAKTA OM: Native Ads

Native Ads er annonser som tilpasser seg det visuelle uttrykket til det mediet de blir benyttet på (som regel bilde/tekst-kombinasjoner). Leseren får presentert innholdet i publiseringsmediets rammeverk uten mediebrudd. Klikkes det på annonsen, forlater leseren plattformen og kommer til annonsørens ønskede destinasjonsside. Stadig oftere blir også dette innholdet utformet slik at det oppleves som en naturlig del av publiseringsmediet.

 

FAKTA OM: Sponset innhold

Målet med sponsede innholdskampanjer er å subtilt posisjonere selskapet som ekspert på et emne og gjennom dette positivt posisjonere merkevaren. Det vil si at annonsøren tilrettelegger for produksjon av (betalt) innhold, som for eksempel å informerer om et tema, i stedet for å fortelle direkte om merkevaren.

To veldig gode eksempler på vellykket sponsede innholdskampanjer er dokumentasjonen av forholdene i kvinnefengsler laget av New York Times for Netflix i forbindelse med ”Orange is the new black” og Wall Street Journals innhold om organisert narkotikasmugling i Sør-Amerika forbindelse med serien ”Narcos”.

“Den eneste måten å vinne med innholdsmarkedsføring er når leseren sier ‘dette var skrevet spesifikt for meg’.”

Seth Godin, Amerikansk forfatter og entreprenør

 

Film og animasjon


Illustrasjonsbilde til film og animasjon gammeldags filmkamera

 

En ting som aldri endres

Film vil alltid handle om å fortelle historier som treffer både i magen, hjertet og hodet. Uansett om det er 5 sekunder eller 50 minutter er utgangspunktet det samme: Sterk og uforglemmelig formidling av budskap. 

Våre filmer skal skape engasjement, være tydelige og gjerne ha glimt i øyet. Oktan Oslo jobber sammen med et bredt nettverk av produksjonsselskaper, filmfotografer, lyddesignere og musikere. Animasjon og motion graphics gjør vi som regel selv. I alle produksjoner har Oktan Oslo den kreative og økonomiske prosjektstyringen.

 

Filmproduksjoner

Gjennom et år produserer vi mange forskjellige filmer i Oktan Oslo. Noen er for kunder og noen er for oss selv. Alle produksjoner begynner med å definere hvilken historie det er som skal fortelles, hva som er hovedbudskapet, hvem filmen skal engasjere og hvordan den er tenkt brukt. På bakrunn av dette jobber vi idé- og konsept, før filmen storyboardes og til sist gjøres ferdig. 

Under er noen eksempler på våre filmproduksjoner. Du finner flere under arbeid i hovedmenyen.

 

Schneider Electric – Kampanjefilm 

 

Fellestiltakene LO-VIRKE - Presentasjon av virksomheten

 

Skårersletta Kvartal (Kruse Smith): Filmannonse til sosiale medier

 

Filmer vi lager om – og for – oss selv finner du på vår Facebookside :-)

 

“A story should have a beginning, a middle and an end, but not necessarily in that order.”

Jean-Luc Godard

 

Kontakt oss for en prat